Vedle klasické plavby kolem Špicberků bude naším cílem velmi málo navštěvovaný unikátní ostrov Kvitøya, který je nejvýchodnější výspou Norska. Téměř celý ostrov je pokryt ledem a najdeme tu obrovská stáda mrožů. Plavba v ledové tříšti okolo Špicberků vám také nabídne největší šanci zblízka vidět „krále arktidy“ – polárního medvěda. Z dalších zvířat uvidíte tuleně, soby, polární lišty a obrovské množství druhů ptactva. Budeme se plavit hlubokými a zaledněnými fjordy a pestrou krajinu severu střídají ledovce, rozeklané hory a rozkvetlá tundra. Během cesty kolem Špicberků bude také spousta příležitostí vydat se na treking tundrou a obdivovat unikátní krajinu tvarovanou větrem a mrazem. Tato cesta vás zavede na jedno z nejsevernějších míst, kam se běžný návštěvník může dostat – dosáhneme 81st severní šířky a severní pól tak bude téměř na dosah!
Chci rezervaci Více o destinaciProgram zájezdu
Detailní denní program je orientační a může se změnit – loď pluje podle přírodních podmínek, počasí, výskytu ledu, atd..
K plavbě Vám na přání zajistíme dopravu do místa nalodění, případně doprovodný program před nebo po vylodění.
1. den |
Odplouváme z Longyearbyen, hlavního města Špicberků. Longyearbyen je největší město na Špicberkách u Isfjordu a leží na největším ostrově Spitsbergen. Má okolo 2 000 obyvatel, z toho jsou většinou Norové a Rusové. Je to nejseverněji položené město na světě, nedaleko města je také nejseverněji položená vesnice světa Ny-Ålesund. Před naloděním můžete prozkoumat okolí tohoto bývalého hornického města. Za prohlídku stojí Polární muzeum nebo místní kostel. Večer vyplujeme z fjordu Isfjorden, v jehož ústí jsou k vidění Plejtváci malí. |
2. den |
3. den |
4. den |
Vystoupíme na ostrov Laagøya, na jehož plážích často odpočívají mroži. Poté poplujeme na východ k druhému největšímu ostrovu Špicberků, ostrovu Nordaustlandet, kde r. 1928 ztroskotala Nobileho vzducholoď Italia. Vystoupáme na kopec Soraberget (205 m), který nabízí nádherné výhledy na ledovec Nordaustlandet a okolní krajinu. |
5. den |
Vylodíme se na málo navštěvovaném ostrově Kvitøya, nejvýchodnější části Norska a kdy budeme velmi blízko ruskému teritoriu. Ostrov je téměř celý zaledněn. Pokusíme se navštívit Kraemerpynten s obrovskou populací mrožů. Ostrov Kvitøya je téměř celý pokryt ledovcem Kvitøyjøkulen a je součástí rezervace Nordaust-Svalbard Nature Reserve. Ostrov byl objeven holandskými mořeplavci r. 1707. Roku 1897 na ostrově pobývala arktická expedice, kterou vedl S. A. Andrée a která se neúspěšně pokoušela přeletět Severní póĺ v balónu. |
6. den |
Přistaneme na ostrově Isispynten a Nunatak, který je celý obklopen ledovci. Později poplujeme kolem ledovce Brasvell Glacier, který má nejširší čelo ze všech ledovců na Špicberkách. V průlivu Olga Strait můžeme spatřit Velryby Grónské. Velryba grónská je kytovec žijící ve studených mořích severní polokoule a dosahující délky až 20 m a hmotnosti 50-70 tun. Má silnou vrstvu podkožního tuku a obývá studené vody. Vyznačuje se velkou hlavou a dále také ocasní ploutví, která představuje až 40% délky těla, plave pomalu a nepotápí se do velkých hloubek. |
7. den |
Poplujeme kolem Kong Karls Land, což je rezervace ledních medvědů, takže tu sice nelze přistát, ale my se projedeme v zodiacích a budeme pozorovat medvědy. Medvěd lední (Ursus maritimus), označovaný též jako polární medvěd, je velký druh medvěda typický pro severní polární oblasti. Vyskytuje se v Grónsku, na severním pobřeží Severní Ameriky a Asie. Na všech těchto územích je chráněn a jeho lov se kontroluje. V současnosti se odhaduje, že žije asi 20 – 25 000 těchto medvědů. |
8. den |
9. den |
Den zahájíme plavbou fjordy v oblasti Hornsund, kde budeme obdivovat strmé hory, zvedající se až do výšky 1.431m. Tento fjord je nejjižnějším fjordem západního pobřeží Špicberk, je 30 km dlouhý a v nejširším místě má 12 km. Fjord Hornsund představuje nádhernou ukázku ledovcem modelované krajiny, vyznačuje se bezpočtem zátok a najdeme tu celkem 14 ledovců. Kromě nádherné krajiny zde budeme mít další příležitost pozorovat tuleně a lední medvědy. |
10. den |
Dnes se vylodíme na Ahlstrandhalvøya, kde uvidíme kostry velryb – pozůstatky masakru běluh, které zde stále žijí. Běluha severní je ozubený kytovec z čeledi narvalovitých typický svou bílou barvou, podle kterého byly tyto velryby pojmenovány. Jejich průměrná délka se pohybuje kolem 4,5 metru, někteří jedinci však mohou dorůst až 6 metrů a váží 1 200 kg. Odpoledne poplujeme fjordem Recherchefjorden a vydáme se do tundry plné sobů. |
11. den |
Ráno připlujeme do města Longyearbyen a po snídani se vylodíme. Letiště Svalbard leží asi 3 km západně od města, odtud se dá odletět do Tromsø nebo do Oslo v Norsku. V případě zájmu zajišťujeme celodenní výlety a aktivity v okolí Longyearbyen, např.: výstup s průvodcem na horu Hjortfjellet nebo vyhlídkový vrchol Trollsteinen, celodenní výlet ve fjordu Adventfjorden na mořských kajacích, večerní seakajaking v okolí Longyearbyen, případně vícedenní túra na ledovec s kempováním v divočině. |
V ceně je zahrnuto: plavba na lodi dle uvedeného itineráře, ubytování ve zvolené kabině, plná penze na lodi, káva a čaj, odborné přednášky a aktivity na palubě během plavby, zapůjčení gumové obuvi a sněžnic, plavby na zodiaku a výlety na pevninu, transfer z lodi na letiště v Ushuai po plavbě, servisní poplatky a přístavní taxy.
V ceně není zahrnuto zejména: doprava do místa nalodění, vstupní formality do cílové země a tranzitních zemí, program před a po plavbě nezahrnutý v itineráři, transfer na loď, osobní výdaje během plavby (prádelna, poštovné, oděvy, lékařské ošetření, alkoholické nápoje, internet), případné náklady na evakuaci, komplexní cestovní pojištění (viz níže), palivový příplatek 25 EUR/osoba/den pokud dojde k výraznému zvýšení ceny pohonných hmot více než 60 dnů před odjezdem, spropitné pro posádku.
Single příplatek: 1.7x ceny plavby. Pokud single cestující preferuje sdílení kabiny, lze rezervovat kabinu bez příplatku. Cena je garantována i v případě, že kabina nebude doobsazena.
Aktivity za příplatek:
Fakultativní služby: zajištění letenek Praha – Longyearbyen – Praha (cca 12.000 Kč), ubytování a program před a po plavbě.
Stravování: plná penze (na lodi)
Pojištění: účast na plavbě je podmíněno uzavřením plného pojištění léčebných výloh a nákladů na evakuaci. Doporučujeme uzavřít komplexní cestovní pojištění. Sjednání cestovního pojištění je nutné doložit před odjezdem organizátorovi plavby. Vhodné pojištění Vám na přání zajistíme.
Pořadatel: Oceanwide Expeditions
Nástupní místa: Longyearbyen
Informace o destinaci: Špicberky
Trasa plavby:
Vaše plavidlo: dle termínu M/V Plancius, M/V Ortelius, M/V Hondius a M/V Janssonius
M/V Plancius
Třída: Ice 1D
Délka: 89 metrů
Šířka: 14.5 metrů
Ponor: 5 metrů
Tonáž: 3175 GRT
Postavena: 1976, kompletní přestavba 2009
Kapacita: 114 osob max. (53 kabin)
Motory: 3 Diesel Electric, 1230hp každý motor
Rychlost: 12 uzlů max.; 10 uzlů plavba
Vlajka/Domovský přístav: Holandsko
Posádka: 17 námořníků, 19 osob hotelové posádky, 8 osob expediční posádky
Loď M/V Plancius byla postavena v roce 1976 jako oceánografická loď pro holandské královské loďstvo a sloužila až do roku 2004. V roce 2009 byla kompletně přestavena na kapacitu 114 pasažérů a plně odpovídá bezpečnostním pravidlům SOLAS.
Plavidlo má 53 kabin s příslušenstvím, z toho 4 čtyřlůžkové kabiny, 39 dvoulůžkových kabin a 10 superior kabin. Dále na palubě najdete restauraci/přednáškovou místnost, pozorovací místnost s barem, knihovnu a místnost s počítači a mnoho dalších míst na palubě vhodných pro pozorování. Ve výbavě je také 10 zodiaků s čtyřtaktními motory (40Hp).
Interiéry jsou pohodlně a vkusně zařízeny, kvalita skužeb a vybavení pokojů i společných prostor odpovídá hotelu kat.**** Loď je maximálně přizpůsobena svému určení expedičním plavbám se vzdělávacími programy a výstupy na pevninu.
Plavidlo je vybaveno dieselelektrickým systémem pohonu, který výrazně snižuje hlučnost a vibrace motorů. Tři dieselové motory, každý s výkonem 1230 Hp, pohánějí loď rychlostí 10-12 uzlů.
Plavidlo bylo postaveno do ledových podmínek se zesílenou přídí a zádí. Zesílený trup má navíc menší odstupy vzpěr (30 cm místo běžných 65 cm). Díky původnímu zaměření plavidla na výzkum má 6 speciálních bronzových lodních šroubů, které výrazně snižují hlučnost plavidla.
M/V Ortelius
Třída: Ice 1A
Délka: 91,25 metrů
Šířka: 17,61 metrů
Ponor: 5,8 metrů
Tonáž: 4575 t
Postavena: 1989
Kapacita: 100 pasažérů
Motory: 6 ZL 40/48 SULZER
Rychlost: 14,3 uzlů max.; 12 uzlů plavba
Posádka: 34 námořníků, 15 osob hotelové posádky, 6 osob expediční posádky, 1 doktor
Loď M/V Ortelius byla postavena ve Gdyni, Polsko v roce 1989 s názvem „Marina Svetaeva“. Sloužila pro Ruskou akademii přírodních věd. Později byla přejmenována na M/V Ortelius po holandském kartografovi – Abraham Ortelius (1527-1598), který vydal první moderní světový atlas „Theatrum Orbis Terrarum v roce 1570. V té době byl atlas nejdražší knihou, která byla kdy vytištěna.
Plavidlo má nejvyšší klasifikaci pro plavbu v ledových podmínkách UL1, ekvivalent třídy 1A. Je proto vhodné pro plavbu v pevném jednoročním ledu a volném víceletém ledu.
M/V Ortelius má kapacitu 100 pasažérů, nabízí 5 čtyřlůžkových kabin se společným příslušenstvím, 14 dvoulůžkových kabin se společným příslušenstvím, 9 dvoulůžkových kabin s kulatými bočními okénky s vlastním příslušenstvím, 10 dvoulůžkových kabin s oknem a vlastním příslušenstvím, 6 superior kabin a 1 apartmán. Na lodi jsou prostorné otevřené paluby a velký můstek přístupný pasažérům. Ortelius nabízí příjemný hotelový standard se 2 restauracemi, barem/přednáškovou místností a saunou.
m/v Hondius a Janssonius – první lodě na světě šesté polární třídy.
Jedná se o komfortní nová plavidla pro 176 cestujících, poskytující plnohodnotný hotelový komfort.
Počet cestujících: 174 (82 kabin)
Posádka: 72 osob
Délka: 107,6 metrů
Šířka: 17,6 metrů
Polární třída: 6 (1A-Super)
Rychlost: 15 uzlů
Na Vaší plavbě se o Vás bude starat sehraný tým posádky, zkušených průvodců a instruktorů.
V týmu jsou lidé, kteří destinaci opakovaně navštívili a mají zkušenosti s vedením klientů – například jako členové vědeckých expedic, bývalí účastníci výzkumných programů, pracovníci vědeckých základen, biologové, geografové, fotografové, historici, apod. Složení posádky je voleno s ohledem na navštívená místa a náplň programu, u sportovnějších expedic jsou členy týmu horští vůdci, instruktoři mořského kajakingu, potápěči, apod.
Kromě vedení programů na souši se Vaši průvodci budou starat i o doprovodný program na lodi – například přednášky na odborná témata, breefingy k jednotlivým programům a aktivitám, apod.
Hotelové služby zajišťuje profesionální personál, k dispozici je 24 hod/denně recepční.
Společný jazyk na lodi je angličtina.